V deň posledného štátneho sviatku sme si vyrazili na malý výlet do Gabčíkova. Premáva tu výletná loď s plavbou cez komory. No keď sa môžeme šupnúť do takej veľkej vane, tak to využijeme, nie?!
Toto je pohľad z dolnej rejdy. Vpravo je vidno riadiacu vežu, ktorá je medzi dvomi plavebnými komorami. Funguje len pravá plavebná komora (na ľavej strane), v ľavej sa stále opravujú vráta. Na ľavej strane fotografie je odpadový kanál z vodnej elektrárne.
Prichádzame do plavebnej komory, nad nami čnie riadiaca veža.
Prechádzame popri dolných vrátach.
Vráta sa za nami zatvárajú. Každé z vrát sú široké 17 metrov, vysoké 22 metrov (z nich vidno asi len 13 metrov, zbytok je pod hladinou) a hrubé dva metre. A každé z vrát váži 435 ton... Na bránku k rodinnému domu príliš vhodné teda nie sú... (-:
A už sme hore. Naplnenie komory trvá asi 20 minút. Dáme si trocha matematiky. Komora je široká 34 metrov, dlhá 275 metrov a hlboká 32 metrov. Z toho vychádza objem takmer 300 miliónov litrov. Ale 100 miliónov litrov vody v komore ostáva, hĺbka ponoru je približne 9 metrov. Keď rátame, že v komore sa hladina zdvihne o 20 metrov, za tých dvadsať minút pribudne do komory asi 190 miliónov litrov vody ... za sekundu necelých 160 tisíc litrov. To by stačilo aj na sprchu... (-:
Horné vráta sú ešte zatvorené.
Máme zelenú, vyrážame... smer Bratislava !
Vchádzame do hornej rejdy, za nami ostáva naplnená komora.
A už sme späť ! Teraz budeme klesať.
180° pohľad z komory. Vľavo sú horné vráta, my sme klesli o dvadsať metrov, vpravo sú už otvorené dolné vráta, kadiaľ vyjdeme do dolnej rejdy... Inak, vypúšťanie komory je rýchlejšie, trvá 14 minút. Matematicky: každú sekundu ubudne z komory vyše 220 tisíc litrov vody.
Vychádzame z komory popri vrátach a popod cestu.
Parkovací múr v dolnej rejde. Čakajúci námorníci si tu nechávajú svoje „vizitky“.
A teraz už pohľad z cesty vedúcej nad komorami – naplnená komora.
Vypustená komora. Hladina je nižšie o 20 metrov.
A takto vyzerá suchá komora. Celková výška je 32 metrov, fotografia túto mohutnosť komory bagatelizuje.
V suchej plavebnej komore je čulý pracovný ruch – aj vo sviatok...
Takýto je pohľad z riadiacej veže. Do komory od Bratislavy vplávala francúzska výletná loď.
Francúzi padli... Už sú pripravení na ďalšiu cestu – smer Komárno.
Pohľad na prívodný kanál, ktorý privádza vodu na Kaplanove turbíny vodnej elektrárne. Vľavo vidieť stroj na čistenie roštov od naplavenín. Elektráreň má osem turbín (priemer obežných kolies je vyše 9 metrov). Každá turbína dokáže vyrobiť 90 megawattov elektrickej energie. Najvyšší výkon je dokopy 720 MW. Na porovnanie : vodná elektráreň v Čuňove má maximálny výkon 25 MW.
Opäť pohľad z riadiacej veže. Vľavo je odpadový kanál vodnej elektrárne, vpravo prívodný kanál. Rozdiel hladín kolíše od 16 do 23 metrov.
Tak sme teda suchou nohou prešli všetky tie hektolitre vody...
Komentáre
kokos..a ja sa mam trepať do chorvátska,
fasa komorove :))
dobré pano ;)
Ellie, veď príď
Teide,
TíPí, nabudúce skúsim fotky zo srdcovej komory získať... (-:
Lasky, vďaka za super fotoreportáž!
Jogo, viac info
Ahojki,
takže na tú srdcovú komoru sa budem tešiť, daj vedieť, ak by som to zase mala zmeškať, ako minule, všade prídem neskoro, alebo vôbec, celá ja, no neva, nejako už s týmto handycapom dožijem
fotečky parádne, mi tu nemáme ani miestny jarok, len taký cícerok vyteká zo studni, takže potešia, iste, voda je živel, ktorý obdivujem, ja viem, je to aj o betóne, železe a ľudskej drine, pá, poli
oprava,
Ahoj Poli,
Som rád, že sa páčilo putovanie v kanáli... (-:
Lasky - bola som tam, ale takúto perfektnú exkurziu sme nemali...
Ty si mi to teraz vysvetlil tak, že aj ja - technický antitalent - som pochopila ako to s tými komorami vlastne je. Díky, díky.
Martha,
Ani tu to nikto nevysvetloval, síce v reprákoch išla nejaká história diela, ale ja som lovil zábery úplne vzadu na lodi... (-:
Celé to je jednoduché - pustíš vodu z výšky, padne na mlynské kolo a točí sa ... (-:
Wau,
(Neviem, či to bolo tým, že som bola menšia, ale teraz tomu chápem.)
Ešte aj vysvetľovať vieš skvelo... - Čo je toto sa ľudí?! :-))
Ketrin,
...a už tomu budem aj rozumieť :-)